hurdle
hurdle
hurdle
loading...
Screenshot -1.jpg Screenshot 2021-09-06 at 13.42.37.jpg
danfoss-logo.png

Bæredygtighedslederskab i udfordrende tider

International koncern med over 37.000 medarbejdere. Virksomheden er førende inden for udvikling og produktion af køle- og varmeløsninger, mobilhydraulik og frekvensomformere til styring af elektriske motorer.

Danfoss

Opgaven

Styrke Danfoss’ bæredygtighedsposition og relevans under en global pandemi og holde fokus på den grønne omstilling i fremtidens ’new normal’.

W3c
Screenshot 2021-09-28 at 16.51.54.png

Danfoss bruger Covid-19 krisen, og den midlertidige positive effekt den har haft på CO2-udledningen som springbræt til at holde fokus på den grønne agenda, og skaber med ’Green Restart Series’ en bæredygtighedshistorie, der er mere end bare snak.

Som alle andre blev Danfoss også ramt af Covid-19 krisen, men tro mod kerneværdierne i brandpositionen ’Engineering Tomorrow’ lod Danfoss sig ikke begrænse og så i stedet fremad og ind i, hvordan krisen reelt repræsenterede en række muligheder. Ved at fokusere på den grønne omstilling og fæstne narrativet i ’the new normal’-agendaen, der udviklede sig i realtid på tværs af kloden, blev Covid-19 krisen et springbræt til at fremme Danfoss’ bæredygtige agenda. Med hjælp fra Kunde & Co, blev der udviklet et koncept og et narrativ, som ikke kun belyser virksomhedens relevans i den bæredygtige transformation, men også styrker brandpositionen.

W3c

Fire vigtige tematikker

Baseret på research og en række workshops, fandt teamet fra Kunde & Co og Danfoss sammen frem til fire nøgle-tematikker, der drev Danfoss’ interne bæredygtighedshistorie: eksisterende løsninger til dekarbonisering, sektorintegration, innovation og intelligent brug af ressourcer. Disse blev udgangspunktet for udviklingen af det endelige koncept 'Green Restart Series'. En serie på fem episoder, hvor Danfoss kommer med sit bud på, hvordan verden kan genstartes efter krisen. Serien er supporteret af kampagneelementer og en kommunikationsplan, der styrker Danfoss position over for forretningskritiske målgrupper.

W3c
1_Thumbnail_1.png
2_thumbnail_6.png

Fra ord til handling

Green Restart Series tager afsæt i løsninger og teknologier, der er tilgængelige i dag, samt det enorme samfundsøkonomiske potentiale inden for elektrificering af transport og maskineri, fremtidssikrede og grønne bygninger og dekarboniserede industrier. Serien italesætter ligeledes behovet for at gå fra ord til handling og viser, hvordan tidligere kriser har ført til store ændringer i samfundet. Det gav et højaktuelt afsæt til at vise, hvordan den grønne omstilling ikke skal være på bekostning af økonomi og beskæftigelse, men tværtimod kan fremtidssikre og støtte den økonomiske genopretning i kølvandet på Covid-19.

W3c

Et lag dybere på løsningerne

For at udforske de løsninger, Danfoss arbejder med, er der udviklet flere kreative elementer: en content hub, casefilm, et whitepaper og en film med CEO, Kim Fausing. For at sikre relevans blandt stakeholders og sikre, at fortællingen dækkede hele Danfoss’ kerneforretning, var der behov for en skalérbar historie, der kunne aktiveres i de forskellige industrier. Udfordringen var dog, at Covid-19 begrænsede mulighederne for at skabe nyt indhold. Derfor blev der bygget videre på 2019-kampagnen med et nyt kreativt greb. Resultatet blev en tidsrigtig kampagne, der cementerer Danfoss’ bæredygtighedsstrategi.

W3c
5_Thumbnails layouts GR5_2.003.png
4_Thumbnails layouts GR4.003.jpg

Digitalt fokus på beslutningstagere

Overordnet blev udrulningen målrettet to kernegrupper i primære europæiske markeder: Beslutningstagere inden for de industrier Danfoss er aktive i og politikere, offentlige beslutningstagere samt ledende meningsdannere. Eksternt var lanceringen drevet af sociale platforme. Kampagnens relevans og aktualitet gav tydeligt genklang hos publikummet og resulterede i en præstation langt over de forventede mål. Samlet set har kampagnen genereret 81% flere videovisninger og opnået 160% flere engagements fra højtstående politikere og erhvervsledere end målsat

W3c

 

”Green Restart series var et resultat af en svær situation i en svær tid. Vi var tvunget til at arbejde sammen på nye og fleksible måder, og her var samarbejdet med Public Affairs afgørende for, at vi kunne være skarpe og relevante. Vores content blev kun mere højaktuelt af, at det blev lanceret så tidligt i pandemien. Den positive effekt skyldes nok, at vi turde stå ved, at krisen ikke skulle gå ud over den grønne omstilling, som er en del af vores DNA og forretning.”

– Mette Munk, Head of Group Branding, Danfoss

W3c

Fra pilotprojekt til bred udrulning

Kampagnen kørte først i enkelte markeder som et pilotprojekt, men succesen ledte til udrulning i Sydeuropa, Østeuropa, Asien og stillehavsøerne. Dertil blev et specielt initiativ, fokuseret mod at gøre Danfoss relevant for de grønne subsidier i bygningssektoren i Tyskland, også igangsat. Endelig blev kommunikationen bredt adopteret af de forskellige forretningsenheder, med bred ekstern tilslutning i markedet. Konceptet blev hurtigt inkorporeret på tværs af Danfoss’ eksterne og interne materialer. Derved skabte kampagnen et fundament for at forbinde Danfoss stærkere med den grønne agenda og sikrede, at Danfoss forblev relevant og top-of-mind igennem krisen.

W3c
3_Thumbnails layouts GR3.004.jpg

Want to know more?

Nils Lindner Koch

Partner
Read more

Scroll to see the next Client Story

Falck Sygetransport

To find out more about what Kunde & Co can do for you and your company, please contact us


Contact us
W3c

Join 3,000 of your peers 

Get a dose of articles and cases on strategic marketing

W3c

Thanks for being a part of our network


W3c