Med udviklingen af et ‘Sustainability intent’ får din virksomhed hjælp til at forme den rigtige bæredygtighedsfortælling
Dine kunder og medarbejdere vil gerne vide mere om din virksomheds bæredygtighedsindsatser. Men hvordan etablerer du en stærk fortælling, når virksomheden ikke kan blive fuldt bæredygtig fra den ene dag til den anden?
Mange virksomheder har svært ved at finde en måde at kommunikere om bæredygtighed. Hovedårsagen er, at de er bange for at sige mere, end de kan holde, og det fører ofte til, at de slet ikke kommunikerer. I realiteten er de fleste virksomheder dog allerede i gang med tiltag omkring bæredygtighed. Men det paradoksale er, at de fleste ikke har overblik over dette.
Langsigtet målsætning – klar kommunikation
Ved at definere et større langsigtet mål for din bæredygtighedsindsats kan virksomhedens ledelse udstikke en klar retning for, hvad der skal fokuseres på og arbejdes med for at blive mere bæredygtig. For at komme godt i gang med den opgave er det vigtigt at få etableret et ‘Sustainability intent’, som samler alle de vigtige bæredygtighedsinitiativer og historier, der viser og beviser, at virksomheden arbejder frem mod det store lang- sigtede mål.
Ved at forankre dine bæredygtighedsinitiativer til et større lang- sigtet mål er det muligt at skabe en struktur, hvor alle målrettede initiativer er samlet i én stor bæredygtighedsfortælling, som kan kommunikeres til medarbejdere og kunder – og som viser, hvor meget virksomheden faktisk gør, og hvor den er på vej hen.
Derfor er det vigtigt at få sat ord og billeder på strategien, den overordnede fortælling og de initiativer, der er sat gang i. Ved at gå ud og kommunikere om sin bæredygtighedsindsats eksternt viser virksomheden omverdenen og medarbejderne, at der er handling bag ordene. Det vigtigt, at kommunikationen tydeligt viser, at du er på vej et sted hen, og at du hele tiden taler om at arbejde på at komme nærmere det store ambitiøse mål. Henad vejen kan du så komme med ‘proof points’ på ting, I har sat i gang og opnået. Det gør rejsen troværdighed.
En konkurrencemæssig fordel på flere plan
Et ‘Sustainability intent’ med et ambitiøst langsigtet mål og en stærk fortælling giver ikke alene din virksomhed en konkurrencemæssig fordel, da det bliver tydeligt, hvad du står for, og hvor virksomheden vil hen i en samfundskontekst. Det hjælper også med en anden vigtig opgave, som mange slås med; at få startet en bevægelse i virksomheden omkring bæredygtighed. Med ‘intent’et’ kan bæredygtighedsstrategien og fortællingen kommunikeres internt og give alle medarbejdere en fælles retning og formål i forhold til at bidrage til, at virksomheden bevæger sig imod målet, der er større end virksomheden selv.
Vil du vide mere?
Kontakt Kunde & Co og aftal et uforpligtende møde, hvis du vil se, hvordan et ‘Sustainability intent’ har hjulpet kendte skandinaviske virksomheder med at styrke deres markeds- og bære-dygtighedsposition.